NDSM-plein 6
Voormalige TIMMERWERKPLAATS, deel van een in 1909 aan de Conradstraat gemaakt gebouw waarvan het andere deel hergebruikt is ten behoeve van de smederij, in 1927 verplaatst naar de huidige locatie, naar ontwerp van G.J.
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Voormalige LASLOODS, gebouwd in 1952 naar ontwerp van J.D. en A.E.G. Postma, als onderdeel van het complex Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij, oorspronkelijk vrijstaand, gelegen op de noordelijke punt van het terrein van het eerste NSM terrein.
Rechthoekige, hoge industriële hal, die aan de buitenzijde bepaald wordt door gesloten bakstenen gevels met zeer grote blauwe deuren, alsmede vierkante kruisvensters en op de verdieping openingen met luiken; de voor- en achtergevel hebben aan de bovenzijde een liggende vensterpartij onder de dakrand. Het vlakke dak wordt verlevendigd door 4 afgeplatte zadeldaken in de breedterichting die dienst doen als lichtstraten. Aan de kopse kant richting IJ een kleinere, oorspronkelijke aanbouw met kantoren. In de hal is sprake van twee beuken, veroorzaakt door een imposante staalconstructie met gelaste constructiedelen die onderling door schroefbouten met elkaar verbonden zijn. Deze constructie met kraanbanen wordt ondersteund door samengestelde volwandige kolommen, waarboven kleinere kolommen zijn geplaatst ter ondersteuning van de dakconstructie. Langs de langsgevels kraanbaanliggers.
Waardering
Lasloods van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als onderdeel van een van de belangrijkste scheepsbouwwerven in Nederland, alsmede van architectuurhistorische waarde vanwege de gesloten vormgeving van de buitenzijde en het silhouet van het gebouw, de interne constructie met de tweebeukige ruimte met colonnades van geprononceerde stalen kolommen, alsmede vanwege de schoonheid van het industriële ontwerp van het interieur.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Werfgebouw | Boerderijen, molens en bedrijven | Industrie | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| NDSM-plein | 1 | – | 1033 WC | Amsterdam | – | – | Ja |
| NDSM-plein | 3 | – | 1033 WC | Amsterdam | – | – | – |
| NDSM-plein | 5 | – | 1033 WC | Amsterdam | – | – | – |
| ms. van Riemsdijkweg | 9 | – | 1033 RC | Amsterdam | – | – | – |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | AH | 4896 | – | Amsterdam |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1952 | 1952 | – | vervaardiging |
| Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
|---|---|---|---|
| Boerderijen, molens en bedrijven | Industrie | – | – |
Voormalige TIMMERWERKPLAATS, deel van een in 1909 aan de Conradstraat gemaakt gebouw waarvan het andere deel hergebruikt is ten behoeve van de smederij, in 1927 verplaatst naar de huidige locatie, naar ontwerp van G.J.
Voormalige SCHEEPSBOUWLOODS, gebouwd in 1919-1920 naar ontwerp van G.J. Langhout, hierin bijgestaan door Duitse ingenieurs voor de constructie, als onderdeel van het complex Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij, oorspronkelijk gebouwd voor de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij.
Voormalige SMEDERIJ, deel van een in 1909 aan de Conradstraat gemaakt gebouw waarvan het andere deel hergebruikt is ten behoeve van de timmerwerkplaats, in 1927 verplaatst naar de huidige locatie, naar ontwerp van G.J.