NDSM-plein 6
Voormalige TIMMERWERKPLAATS, deel van een in 1909 aan de Conradstraat gemaakt gebouw waarvan het andere deel hergebruikt is ten behoeve van de smederij, in 1927 verplaatst naar de huidige locatie, naar ontwerp van G.J.
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Voormalige SMEDERIJ, deel van een in 1909 aan de Conradstraat gemaakt gebouw waarvan het andere deel hergebruikt is ten behoeve van de timmerwerkplaats, in 1927 verplaatst naar de huidige locatie, naar ontwerp van G.J. Langhout, als onderdeel van het complex Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij, oorspronkelijk gebouwd voor de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij. Vrijstaand bouwwerk, gelegen in het hart van de werf.
Loods bestaande uit gevels met een stalen raamwerkconstructie met vakken van verschillend formaat die afwisselend met bakstenen metselwerk, deur- en vensterpartijen met vierkante ramen in stalen sponningen. De deuren zijn blauw geschilderd. Het dak bestaat uit een flauw hellend zadeldak met in de breedte opgelegde lichtstraten. In het interieur een tweebeukige ruimte met stalen kolommen in het midden (voorzien van een moderne middenmuur), waarboven Engelse spanten het geheel overkappen. Het interieur is voorzien van kraanbanen.
Waardering
Smederij van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als onderdeel van een van de belangrijkste scheepsbouwwerven in Nederland, alsmede van architectuurhistorische waarde vanwege de constructie van Engelse spanten en vakwerkkolommen, alsmede vanwege de robuuste industriële uitstraling.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| – | Boerderijen, molens en bedrijven | Industrie | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| NDSM-plein | 32 | – | 1033 WB | Amsterdam | – | – | Ja |
| NDSM-plein | 30 | – | 1033 WB | Amsterdam | – | – | – |
| NDSM-plein | 34 | – | 1033 WB | Amsterdam | – | – | – |
| NDSM-plein | 36 | – | 1033 WB | Amsterdam | – | – | – |
| NDSM-plein | 38 | – | 1033 WB | Amsterdam | – | – | – |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | AH | 4917 | – | Amsterdam |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1927 | 1927 | – | vervaardiging |
| Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
|---|---|---|---|
| Boerderijen, molens en bedrijven | Industrie | – | – |
Voormalige TIMMERWERKPLAATS, deel van een in 1909 aan de Conradstraat gemaakt gebouw waarvan het andere deel hergebruikt is ten behoeve van de smederij, in 1927 verplaatst naar de huidige locatie, naar ontwerp van G.J.
Voormalige SCHEEPSBOUWLOODS, gebouwd in 1919-1920 naar ontwerp van G.J. Langhout, hierin bijgestaan door Duitse ingenieurs voor de constructie, als onderdeel van het complex Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij, oorspronkelijk gebouwd voor de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij.
Aan het IJ bevinden zich twee hellingbanen, alsmede een kraanbaan met kraan. Gebouwd onder leiding van G.J. Langhout, gewijzigd onder J.D. Postma.