Almystraat 14, Oisterwijk

Inleiding

Het KANTOORGEBOUW met MAGAZIJN is gelegen langs de Almystraat, aan de voorzijde van het fabrieksterrein van de Koninklijke Verenigde Leder BV. Het is opgetrokken in een zakelijke stijl met expressionistische baksteenornamenten, naar ontwerp van de architect F. Hildner. Het gebouw waarin de kantoren en de opslagruimtes van de leerfabriek waren ondergebracht werd in twee bouwfasen gerealiseerd. Circa 1924 werd een tweelaags gebouw met laadperron voor de opslag van huiden gebouwd. Rond 1928 werd het kantoorgedeelte van de leerfabriek hieraan vastgebouwd en werd het magazijn met een extra verdieping verhoogd. Thans huisvest de begane grondverdieping van het kantoorgebouw nog de kantoren van de Koninklijke Verenigde Leder BV, de bovenverdiepingen van het kantoorgebouw en het magazijn staan gedeeltelijk leeg en worden gedeeltelijk verhuurd aan andere bedrijven.

Omschrijving

Het gebouw heeft een langgerekte L-vormige plattegrond, bestaande uit een langgerekte vleugel langs de Almystraat en een korte vleugel die hier dwars op staat. Het telt drie bouwlagen onder een plat dak. Zowel in de korte vleugel als in het midden van de vleugel langs de Almystraat is een doorgang voor treinen aangelegd. De gevels van het gebouw zijn opgetrokken in baksteen. Inwendig heeft het een betonconstructie van gewapend betonnen kolommen, balken en vloerplaten. In het kantoorgebouw worden de gevels aan de bovenzijde afgesloten door een tandlijst, boven de tweede verdieping door een waterlijst met daaronder een tandlijst. In het magazijngedeelte is een rollaag boven de vensters van de tweede bouwlaag aangebracht en een betonnen lijst onder de licht overstekende dakrand. De hoofdingang van het magazijn bevindt zich in de korte westelijke zijde van het gebouw, de hoofdingang voor de kantoren in de tegenoverliggende korte zijde. Rechts van deze kantooringang, bevindt zich één van de twee boogvormige doorgangen voor treinen, leidend naar de produktiehallen achter het kantoorgebouw. Het magazijn heeft aan voor- en achterzijde een travee-indeling waarbinnen per verdieping telkens twee driedelige gekoppelde vijftienruits vensters met ijzeren roeden in spaarnissen zijn aangebracht, met uitzondering van de door twee lisenen afgesloten buitenste travee, die is voorzien van drie dertigruits vensters in spaarnissen. De kopgevel van het magazijn bestaat uit drie traveeën tussen lisenen: een smalle middentravee met aan weerszijden bredere traveeën. Boven de meest rechtse travee bevindt zich een hogere uitbouw voor de goederenlift, die aan de buitenzijde via een stalen liftdeur toegankelijk is. Langs de kopgevel en de eerste drie traveeën van de voorgevel van het magazijn loopt een betonnen laadperron met overkapping.

Het kantoorgedeelte is aan alle zijden voorzien van vrij smalle spaarnissen, waarbinnen op de begane grond 24-ruits vensters met ijzeren roedenverdeling zijn aangebracht, op de bovenverdiepingen kleinere 20-ruits vensters. In de borstweringen van de eerste verdieping is een ruitvormige baksteendecoratie aangebracht. De oostelijke korte gevel bestaat uit vier traveeën: in de meest rechtse bevindt zich de brede treinpoort, de overige drie traveeën vormen de kopgevel van het kantoorgebouw. De vensterindeling in deze kopgevel is identiek aan die in de lange gevels van het kantoorgebouw. In de middelste, risalende travee bevinden zich de hoofdingang voor de kantoren, met daarachter de hal en het trappenhuis: deze partij is voorzien van rijk decoratief metselwerk. De hoofdingang ligt in een portiek waarin een siermetselverband is toegepast. Boven deze portiek is het risalerende muurgedeelte voorzien van een bakstenen waterlijst met daaronder een dubbele tandlijst. Op de eerste verdieping zijn ter hoogte van het trappenhuis drie hoge glas-in-loodvensters aangebracht.

Daarboven bevinden zich ter hoogte van de bovenverdieping drie eenvoudigere 20-ruits vensters. Deze vensters liggen in spaarnissen en zijn aan de bovenzijde voorzien van sluitstenen in decoratief baksteenmetselwerk. In de borstwering onder de bovenste drie vensters zijn opnieuw ruitvormige baksteenornamenten ingemetseld. Aan weerszijden van de korfboogvormige treinpoort zijn ronboogvensters met bakstenen sluitsteen aangebracht. De pijlers waarop de korfboog van de treinpoort rust zijn voorzien van siermetselwerk met uitspringende lagen en worden aan de bovenzijde afgesloten door een sterk uitkragende lijst. In het interieur zijn onder meer van belang het trappenhuis met houten balustrades, het glas-in-loodraam van de hand van de Oisterwijkse glazenier Merkelbach uit 1941, waarop o.a. een aantal looiersactiviteiten, een wapenschild en het raadhuis van Oisterwijk zijn afgebeeld. Oorspronkelijke houten deuren en deurlijsten. Beneden in de hal bevindt zich een tegeltableau uit 1922, waarop de leerfabriek zoals die er toentertijd uit zag, is voorgesteld.

Waardering

Het kantoorgebouw met magazijn bezit cultuurhistorische waarden als voorbeeld van een typologische ontwikkeling: vooral het magazijn met betonnen laadperron en de doorgangen voor de trein zijn in verband met de functie bijzonder illustratief. Het gebouw bezit architectuurhistorische waarde door de betonconstructie die van belang is als illustratie voor de geschiedenis van de bouwtechniek, door de plaats van het object in het oeuvre van de architect Hildner en als illustratie van een zakelijke bouwstijl met expressionistische baksteenornamenten. Voorts heeft het object ensemblewaarden door de relatie met de spoorweg, die tot uitdrukking komt in de twee treinpoorten en als essentieel onderdeel van een groter geheel, dat van cultuurhistorische waarde is. Tenslotte is er sprake van een redelijk hoge mate van gaafheid, met name van het exterieur, en typologische en functionele zeldzaamheid.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
519951
Complexnaam
Koninklijke Verenigde Leder BV
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding.

Ten noorden van de spoorlijn Tilburg-Boxtel is op een steenworp afstand van het centrum van Oisterwijk gelegen de 'N.V. Lederfabriek Oisterwijk', thans geheten de 'Koninklijke Verenigde Leder B.V.' De grote vraag naar leer, alsmede de gunstige infrastructurele ligging van het terrein aan uitvalsweg en spoorweg deden Chris van der Aa en Jan Vermetten op 27 oktober 1916 besluiten in Oisterwijk een leerfabriek op te richten volgens de destijds modernste productiemethoden. Met gebruikmaking van het toen revolutionaire chroomlooiingsproces wilde men kalfsleer, lakleer en suèdekalfsleer produceren.

De fabriek ligt aan de Almystraat, een afkorting van 'Amsterdamse Ledermaatschappij', verwijzend naar het bedrijf dat de fabriek in Oisterwijk in 1920 overnam. In de jaren twintig van de 20ste eeuw maakte de fabriek een snelle groei door, hetgeen geleid heeft tot veranderingen in de bestaande structuren en de totstandkoming van nieuwe gebouwen. Op het terrein werd een spoorwegnet aangelegd, zodat goederen per spoor konden worden aan- en afgevoerd. Begin jaren dertig van de 20ste eeuw was de fabriek de grootste overlederfabriek van Europa, en ondanks de slechte economische situatie wist de fabriek een vooraanstaande plaats op ledergebied te behouden. Ten behoeve van de veiligheid en het welbevinden van personeel en bedrijf werden door een vooruitstrevende bedrijfsleiding diverse voorzieningen getroffen. Zo waren er onder andere een eigen Rode Kruisinrichting met ongevallendienst, een op het terrein gehuisveste eigen bedrijfsbrandweer, een eigen bedrijfsturnhal, een sportpark met voetbalclub en goedkope woningbouw voor de arbeiders van de fabriek. De voor bescherming in aanmerking komende objecten zijn in de loop der jaren door drie verschillende architecten gebouwd; Henri Biggelaar, de Duitse architect Fr. Hildner en O. Triebel. Voor het ontwerp van de diverse onderdelen vormden rationalistische uitgangspunten over het algemeen de basis. Stilistisch zijn invloeden herkenbaar uit het Traditionalisme, het (Kubistisch) Expressionisme en het Functionalisme.

Omschrijving.

Voor bescherming komen zes onderdelen in aanmerking: allereerst het oudste gebouw, dat oorspronkelijk voornamelijk als MAGAZIJN diende met daarin een KANTOORGEBOUW, KANTINE en KLEEDGELEGENHEID uit 1918-1921 (1). Dit gebouw bevindt zich in het zuidoostelijke deel van het huidige fabrieksterrein, enigszins teruggelegen van de Almystraat en met de nokrichting loodrecht op deze straat. Ten tweede het MACHINEGEBOUW met KETELHUIS (2). Dit object dateert uit 1924 en vormt het meest noordelijk gelegen onderdeel van het te beschermen fabriekscomplex. Ten derde een deel van de grote U-vormige PRODUCTIEHAL/DROGERIJ/MAGAZIJN met voormalig KANTOORGEBOUW uit 1924-1925 (3), centraal gelegen op het terrein. Vervolgens de in het zuidwesten, pal naast de Almystraat gelegen voormalige BRANDWEERGARAGE uit 1925 (4). Verder het hier vlak achter gelegen KANTOORGEBOUW met MAGAZIJN uit de jaren 1924-1928 (5). Dit gebouw ligt grotendeels met de gevel evenwijdig aan de Almystraat. Ten slotte het GEDENKTEKEN uit 1941 (6), dat zich op een grasveldje aan de Almystraat bevindt, vlak voor de kopgevel van object 1. De gebouwen zijn vandaag de dag gesitueerd op het, sinds eind 2001 niet meer in gebruik zijnde, voormalige bedrijfsterrein, dat overigens als terrein buiten de bescherming valt.

Waardering.

Het complex is van algemeen belang omdat het cultuurhistorische waarden bezit. Het vormt een bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische ontwikkeling. De fabriek, de grootste in Europa in de jaren dertig van de 20ste eeuw, illustreert de ontwikkeling van de onder invloed van de Eerste Wereldoorlog explosief gegroeide lederindustrie. De talrijke voorzieningen die de bedrijfsleiding voor het welbevinden en de veiligheid van het eigen personeel had getroffen, illustreren het pionierskarakter van het bedrijf. Verder is het complex in industrieel-archeologisch opzicht van belang als een bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling, daar het een goed beeld geeft van een gefaseerd uitgebreide, in de kern traditionele leerfabriek. Voorts bezit het complex architectuurhistorische waarden. Het is van belang voor de geschiedenis van de architectuur en de bouwtechniek, op grond van de grote verscheidenheid aan in de diverse objecten toegepaste constructietechnieken en gehanteerde stijlvormen. Verder is het complex van bijzonder belang voor het oeuvre van de verscheidene betrokken architecten. Het complex bezit ook ensemblewaarden. De situering is van belang daar het fabrieksterrein van invloed is op de ontwikkeling van de dorpskern. Verder is de historisch-ruimtelijke relatie met wegen en spoorweg -waarbij treinen over het terrein reden- van belang. Tot slot heeft de fabriek zeldzaamheidswaarde. Het complex is van belang vanwege de bouwtechnische, typologische en functionele zeldzaamheid.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Kantoorgebouw Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Handel en kantoor oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Almystraat 14 5061 PA Oisterwijk Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
A 7762 Oisterwijk
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1924 1924 vervaardiging
1928 1928 verbouwing
Ambachten
Name Beroep Notitie
Hildner, F. ; Noord-Brabant architect / bouwkundige / constructeur
Merkelbach ; Noord-Brabant glazenier
Naar boven