531174, Arnhem

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Inleiding

Gebouw 47 ligt vrijstaand langs de zuidzijde van de noordelijkste van oost naar west lopende weg op Groot-Heidekamp en aan de noordzijde van een ruime opstel- en wasplaats voor materieel, op enige afstand ten noordoosten van nummer 44 en met de daknok haaks daarop, evenwijdig aan genoemde noordelijkste weg. Gebouw 47 is een in 1940-1941 als 'Regelbau' tot stand gekomen garage met vier dubbele garageboxen ten behoeve van de Fahrbereitschaft, is op macroniveau onderdeel van een grote militaire vliegveldstructuur uit de periode 1940-1945, op mesoniveau van een complex van - op enige afstand van de in lineair en brinkdorpachtig verband geplaatste verblijfsgebouwen - in een rechthoekig geometrisch verband geplaatste gelijksoortige gebouwen, en op microniveau van een complex van naar functie en vorm onderling verwante functionele panden. De garage is tegenwoordig in gebruik in een vergelijkbare garagefunctie en als opslaggebouw.

Omschrijving

Eenlaagse, bakstenen GARAGE in schoon metselwerk uitgevoerd op langgerekte, rechthoekige plattegrond en gedekt door een zadeldak met overwegend grauwe opnieuw verbeterde Hollandse tussen puntgevels. Het dakschild is boven de beide middelste traveeën ten dele opgelicht ten behoeve van een hogere inrijopening. De van de opstelplaats afgekeerde noordelijke langs- of voorgevel is door vijf bakstenen muurdammen of penanten in vier dubbele traveeën van gelijke breedte verdeeld. De traveeën zijn elk gesloten met twee gevelhoge, zwaar uitgevoerde, verticaal beplankte, houten hangende roldeuren - de vier middelste iets hoger uitgevoerd dan de overige. In elk van de deuren twee relatief kleine door roeden in vieren verdeelde vensters en in de rechter roldeur een rinketdeur. De naar het opstelterrein gerichte zuidelijke achtergevel bevat, benevens een zevental later ingebrachte vensteropeningen onder betonnen latei, geheel links in een later aanbouwtje een bouwspoor van een dichtgezette van oorsprong ronde en met rollaag uitgevoerde ventilatieopening. De blinde kopse gevels zijn voorzien van groene windveren; aan de voor- en achtergevel mastgoten. Het interieur wordt gevormd door afzonderlijke dubbele stallingruimten, met daarboven een houten kapconstructie op basis van spanten en sporen.

Motivering

GARAGE van algemeen belang als herkenbaar onderdeel van een uit de Tweede Wereldoorlog stammend en door de Duitse bezetter als onderdeel van een groot militair vliegveld opgezet legerkamp, vanwege:

- architectuurhistorische waarde door de op locale vormen geïnspireerde traditionalistische bouwtrant en de voor de bouwtijd kenmerkende uitvoering en detaillering,

- krijgs- en cultuurhistorische waarde als garage in een garagecluster in het legerkamp Groot Heidekamp ten behoeve van de "Fahrbereitschaft",

- stedenbouwkundige en ensemblewaarde door de inbedding in een op rechthoekige grondslag gevormde cluster van garages met voertuigopstelplaatsen, door de samenhang van en met het totale militaire vliegveldconcept en de ruimtelijke hoofdlijnen en onderdelen van het kampement, en door de onderlinge verwantschap van de hierbij toegepaste vormen.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
531174
Complexnaam
Deelen/Groot-Heidekamp
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Omschrijving van het complex

Complex van VLUCHTLEIDING- EN LEGERINGCENTRUM GROOT-HEIDEKAMP, onderdeel van Vliegveld Deelen, bestaande uit:

TERREIN met AANLEG

Gebouw 1 - ARTSENPOST /ARTSENWONING

Gebouw 2 - ZIEKENBARAK

Gebouw 3 - ZIEKENBARAK

Gebouw 4 - ZIEKENBARAK

Gebouw 5 - TANDARTSGEBOUW

Gebouw 6 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 7 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 8 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 9 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 10 - ONTSPANNINGSGEBOUW / RESTAURANT

Gebouw 11 / 12 - MILITAIR GEBOUW

Gebouw 13 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 14 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 15 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 16 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 17 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 18 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 19 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 20 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 21 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 22 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 23 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 24 - KETELHUIS

Gebouw 25 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 26 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 27 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 28 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 29 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 30 - POORTGEBOUW

Gebouw 31 - ONTSPANNINGSGEBOUW ANNEX RESTAURANT

Gebouw 32 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 33 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 34 - ELEKTRICITEITSHUIS / TRANSFORMATORHUIS

Gebouw 35 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 36 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 37 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 38 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 41 - GARAGE

Gebouw 42 - GARAGE

Gebouw 43 - GARAGE WERKPLAATS en KANTOOR

Gebouw 44 - GARAGE

Gebouw 47 - GARAGE

Gebouw 48 - GARAGE

Gebouw 54 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 56 - KETELHUIS ANNEX BADHUIS

Gebouw 57 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 58 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 59 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 60 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 60A - SCHUUR

Gebouw 61 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 62 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 63 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 64 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 65 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 66 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 67 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 68 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 69 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 70 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 71 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 72 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 73 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 74 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 75 - KETELHUIS

Gebouw 76 - LEGERINGSBARAK

Gebouw 77 - LEGERINGSBARAK

Gebouw A1 - SCHUUR

Gebouw B1 - MAGAZIJN / OPSLAGGEBOUW

Gebouw E1 - SCHUUR

Gebouw E3 - SCHUUR

Gebouw E8 - SCHUUR

Gebouw F - MORTUARIUM

Onderdeel G1 - BLUSWATERBUNKER

Onderdeel G2 - BLUSWATERBUNKER

Onderdeel G3 - BLUSWATERBUNKER

Onderdeel G4 - BLUSWATERBUNKER

Gebouw P1 - SCHUUR / TRANSFORMATORHUIS

Gebouw P2 - SCHUUR / TRANSFORMATORHUIS

Als derde gebouwencomplex van Fliegerhorst Deelen, kwam gereed het 'Großes Heidelager' - nu bekend als Groot-Heidekamp. Groot-Heidekamp kwam tot stand op geruime afstand van het eigenlijke rolveld, op een grotendeels open savanneachtig terrein binnen het bosgebied tussen de huidige Clément van Maasdijklaan en de Waterbergseweg. De uitvoering vond in hoofdzaak plaats in de periode oktober 1940 tot en met juni 1941. Oostelijk van de huidige Van Maasdijklaan ontstond een quasi-organisch tot ontwikkeling gekomen wegenstructuur met een geknikte hoofdas en een parallelle achterweg, die min of meer evenwijdig met de Van Maasdijklaan werden getraceerd en die aan beide uiteinden oplosten in brinkachtige structuren en / of T-kruisingen. Deze laatste vormden enerzijds verbindingen met de Van Maasdijklaan, terwijl ze anderzijds naar vorkachtige splitsingen leidden, die op hun beurt gebogen of geknikte aansluiting gaven op de Waterbergseweg. De militaire bebouwing werd voornamelijk tamelijk losjes rond deze vermoedelijk integraal beklinkerde wegen neergestrooid, maar - met name in het noorden - ook voor een niet onbelangrijk deel tamelijk rigide rond een ruime rechthoekige opstelplaats voor (rollend) materieel opgetrokken. De aanwezige, relatief ijle begroeiing is zoveel mogelijk gehandhaafd, terwijl hiernaast jong opgaand groen werd aangebracht. Het kamp straalde het karakter uit van een enigszins langgerekte landelijke kern met zwaartepunten van bebouwing aan de westelijke noord-zuid lopende weg en nabij de brinkachtige structuren en splitsingen. Großes Heidelager voegde zich - behalve in het rechthoekig ingedeelde noorden - dan ook naadloos in de omgeving: de beoogde camouflage was - behalve in het noorden - dus optimaal. Het wegenpatroon is na de oorlog hier en daar enigszins gestroomlijnd en op verschillende plaatsen uitgebreid, maar incidenteel ook uitgedund, terwijl de meeste hoofdassen inmiddels zijn verhard met asfalt. Niettemin is het wegennet zoals dat in 1945 werd aangetroffen in hoofdzaak nog aanwezig, inclusief een aantal beklinkerde tracés. Groot-Heidekamp was in de eerste plaats onderkomen van de verbindingstroepen, de zogenoemde 'Luftwaffenachrichtenkompanie', terwijl het noorden van het terrein onder meer plaats bood aan rollend materieel, de zogenoemde 'Fahrbereitschaft': er zijn verschillende typen barakken en garages. Verder omvat het kamp ondermeer twee Kasino's (restaurant- en ontspanningsgebouwen), drie bad- en/of ketelhuizen, een hospitaal, scholing- en sportfaciliteiten en enkele blusbunkers en een rechthoekig blusreservoir bij het noordelijke deel van het terrein. Technisch bijzonder is de centraal gestookte verwarmingsinstallatie - een vroeg voorbeeld van wijkverwarming dus. De gebouwen zijn hoofdzakelijk als 'Regelbau' in standaardmaten - steeds met varianten - uitgevoerd, maar ten dele zijn ze ook als 'Sonderbau' aan de plaatselijke omstandigheden en behoefte aangepast. In ieder geval zijn de meeste uitgevoerd of gecamoufleerd alsof ze landelijke functies vervulden. In de bebouwing komen vrij veel verschillende plattegronden voor, maar er is zonder uitzondering slechts één bouwlaag toegepast, die vrijwel altijd werd voorzien van een opgaande dakvorm. De meeste panden zijn in een traditionalistische trant uitgevoerd, met slechts wat 'noodzakelijke' moderne details, zoals twee centimeter dikke bomscherfvrije plaatstalen luiken, gewapend betonnen plafonds en in enkele gevallen ook gewapend betonnen kelders. Karakteristiek zijn de circa 50 cm dikke muren van het merendeel van de gebouwen en de met pannen gedekte, al dan niet afgewolfde zadeldaken en schilddaken. De plaatstalen luiken zijn vrijwel zonder uitzondering aan één kant in zandloper- of lijstpatroon geschilderd; de andere zijde, die in gesloten toestand naar buiten was gekeerd, is gewoonlijk effen groen. Na de oorlog zijn de meeste gebouwen jarenlang hergebruikt - vrijwel altijd in een bestemming die aansloot bij de oorspronkelijke functie. Een deel van de plafonds is (in later tijd) verlaagd en een deel van ramen, houten trappen en vooral deuren is vernieuwd, terwijl ook de technische infrastructuur ten dele is vervangen. De verwarmingsinstallatie is deels hergebruikt, al zijn vele radiatoren inmiddels vervangen. De ruimtelijke indeling van de panden - behalve die van een aantal zolders - is grotendeels intact. In de laatste jaren van de 20e eeuw zijn de meeste gebouwen uit de periode 1940-1945 verlaten en deels aan hun lot overgelaten.

Naast de hier afzonderlijk beschreven gebouwen omvat Groot-Heidekamp onder meer enige overwegend met betonplaten bedekte opstel- en wasplaatsen, diverse kleinere functionele bouwwerkjes en voorts een aantal relatief oude en jongere militaire gebouwen en faciliteiten, alsmede enige na 2000 tot stand gekomen gebouwen en voorzieningen. Een belangrijk deel van het totale terrein - met name in het oosten en noorden - is niet bebouwd, maar overwegend begroeid met naaldhout.

Waardering van het complex

Complex van legeringgebouwen en annexen, alsmede onderkomens voor voorzieningen en in oorsprong ook van de autoverkeersdienst. Van algemeen belang als relatief gaaf onderdeel van een uit de Tweede Wereldoorlog stammend en door de Duitse bezetter opgezet groot militair vliegveld, vanwege: architectuurhistorische, stedenbouwkundige, historisch-geografische, techniekhistorische, krijgs- en cultuurhistorische en complex- en ensemblewaarden, die onder meer kunnen blijken uit de overwegend op locale vormen geïnspireerde traditionalistische bouwtrant, uit de voor de bouwtijd kenmerkende onderdelen en details, uit de in het concept verwerkte, deels reeds in het landschap aanwezige en deels daarop geïnspireerde elementen, uit de relicten van technische innovatie, uit de in een kunstmatig opgezette landelijke structuur met lineaire en brinkdorpkenmerken en met tot in detaillering doorgevoerde camouflage, uit de samenhang van en met het totale militaire vliegveldconcept en de ruimtelijke hoofdlijnen en onderdelen van het kampement, en uit de onderlinge verwantschap van de hierbij toegepaste vormen.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Verdedigingswerken en militaire gebouwen Bijgebouwen oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Arnhem Deelen:Groot-Heidekamp Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Verdedigingswerken en militaire gebouwen Bijgebouwen
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
A 1541 Arnhem
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1940 1941 vervaardiging
Naar boven