(vm.) Christelijke LTS Patrimonium, Amsterdam

Inleiding

Aan de noord-, west- en oostzijde wordt het schoolgebouw omgeven door het SCHOOLPLEIN. Langs de noordgrens van het perceel bevinden zich twee betonnen BANKEN, links en rechts van de docenten entree bevinden zich eveneens twee betonnen BANKEN.

Omschrijving

Het plein is bestraat met stoeptegels en stroken halve, donkere betontegels in een patroon van 3,5 x 3,5 meter: geënt op de hartmaat van de gevelkolommen. De banken bestaan uit een betonnen I-profiel balk, waardoor het lijkt alsof het constructiebalken zijn. De banken langs de noordgrens zijn circa twee meter lang. De banken links en rechts van de entree strekken zich uit vanaf de docenten entree tot aan beide hoeken van het gebouw. De plaats van de banken is zorgvuldig gepositioneerd in het raster van de bestrating van het schoolplein.

Waardering

Het schoolplein met de banken is van algemeen belang:

- wegens de ensemblewaarde als complexonderdeel van het ontwerp waarbij het buitenterrein bewust is meegenomen in het ontwerpproces en als onlosmakelijk geheel met het gebouw zelf moet worden beschouwd;

- wegens de architectuurhistorische waarde van de banken waarvan de vormgeving aansluit op de maatvoering van de in het zicht gelaten constructie en materiaalgebruik;

- wegens de samenhang met de overige complexonderdelen.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
531069
Complexnaam
(vm.) Christelijke LTS Patrimonium
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

Op een onregelmatig, noord-zuid georiënteerd terrein opgetrokken schoolcomplex. Het complex bestaat uit de volgende samenstellende onderdelen: SCHOOLGEBOUW, MUUR MET TOEGANGSPOORT en SCHOOLPLEIN MET BANKEN, ontworpen in 1952-1956 door J.B. Ingwersen, C. de Geus en C.v.d. Bom ten behoeve van de Eerste Christelijke LTS Patrimonium.

Omschrijving

De complexonderdelen zijn qua vormgeving en materiaalgebruik ingedeeld en opgebouwd volgens de principe van het Functionalisme en in sterke mate geïnspireerd door Le Corbusier. Het gebruik van beton-brut en schokbeton, voor die tijd innovatief, is consequent doorgevoerd in het schoolgebouw en de bijbehorende objecten. Het schoolplein, de betonnen banken, de poort en de muur met het ingelegde reliëf vormen vanwege hun materiaalgebruik en vormgeving één geheel met het gebouw. De afwerking van het gebouw en de inrichting van het terrein laten daardoor een sterke onderlinge samenhang zien.

Het grasveld van 42 x 21 meter aan de zijde van de Vrolikstraat diende als openlucht gymnastiekveld, hier ligt nu een parkeerplaats. De geplande tweede turnzaal met stelruimte voor timmerlieden en een conciërgewoning aan de oostelijke zijde van het gebouw zijn nooit gerealiseerd.

Waardering

Het complex is van algemeen belang:

- wegens de ensemblewaarde van het ontwerp waarbij het buitenterrein met daarop de muur met toegangspoort en de banken bewust is meegenomen in het ontwerpproces en als onlosmakelijk geheel met het gebouw zelf moet worden beschouwd;

- wegens de architectuurhistorische waarde als gaaf bewaard voorbeeld van Functionalisme in Nederland en eerbetoon aan Le Corbusier;

- wegens de gaafheid van interieur en exterieur in hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering;

- wegens de bijzondere kunsttoepassingen in interieur en exterieur.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Cultuur, gezondheid en wetenschap Onderwijs en wetenschap oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Vrolikstraat 8 1091 VG Amsterdam BY Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Cultuur, gezondheid en wetenschap Onderwijs en wetenschap
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
S 10167 Amsterdam
S 10166 Amsterdam
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1952 1956 vervaardiging
Naar boven