Peel Raamstelling
Inleiding.
Ten noordoosten van kazemat 533 staat, aan de andere zijde van de spoorbrug, op de noordelijke kade van het Defensiekanaal de S (3a) KAZEMAT 534, daterende uit 1939-1940. De wal is ter plaatse afgegraven.
Omschrijving.
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Inleiding
Tussen kazemat 533 en 534 ligt in het Defensiekanaal een betonnen VERDEELWERK ANNEX STUW. Deze behoort tot het oorspronkelijke ontwerp van het Defensiekanaal en dateert uit 1939. Door middel van het verdeelwerk kon de hoogte van de waterstand in het Defensiekanaal worden geregeld: overtollig water werd en wordt in oostelijke richting naar de Raam en uiteindelijk de Maas afgevoerd.
Omschrijving.
Van de in het kanaal staande wand van de stuw resteert het betonnen casco met aan weerszijden neerwaards gerichte ijzeren haken ter voorkoming van een infanterie-overschrijding. Ook de betonnen stuwvloer en -wanden zijn nog op hun plaats. Een deel van de ijzeren schuif is nog in de stuw aanwezig.
Waardering.
Het verdeelwerk is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een culturele en geografische ontwikkeling, namelijk de versterking en daaropvolgende verdediging van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog en is als zodanig een belangrijk document van de militaire geschiedenis. Het is van architectuur- en bouwhistorisch belang wegens het bijzondere materiaalgebruik en de toepassing van moderne technieken, ter aanpassing van de waterhuishouding aan militaire doelen. Het geheel heeft ensemblewaarden als essentieel onderdeel van een groter geheel, dat cultuurhistorischvan belang is en is van belang wegens de hoogwaardige kwaliteit van de bebouwing en de historisch-ruimtelijke relatie met wegen, wateren en bodemgesteldheid. Het geheel heeft een grote belevingswaarde en is als grootschalig militair complex en herinnering aan een belangrijke episode uit de nationale geschiedenis zeldzaam.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Stuw | Weg- en waterbouwkundige werken | Waterkering en -doorlaat | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| – | – | – | – | Mill | Langs Kanaal, Langenboomseweg | – | Ja |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | F | 3448 | – | Mill |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1939 | 1940 | – | vervaardiging |
Inleiding.
Ten noordoosten van kazemat 533 staat, aan de andere zijde van de spoorbrug, op de noordelijke kade van het Defensiekanaal de S (3a) KAZEMAT 534, daterende uit 1939-1940. De wal is ter plaatse afgegraven.
Omschrijving.
Inleiding.
Direct ten noordoosten van kazemat 532 staat aan de achterzijde van de wal van het Defensiekanaal de S (3a) KAZEMAT 533, daterende uit 1939-1940. De wal is ter plaatse aan de zijde van het kanaal gedeeltelijk afgegraven.
Omschrijving.