Bergrede, Heilig Landstichting

Complexonderdeel 07

Inleiding

BERGREDE bestaande uit 11 betonnen RELIEFS die tussen 1950 en 1952 werden gemaakt door Piet Gerrits alsmede één STEEN met een zaligspreking. De bergredereliëfs behoren tot zijn laatste grote werken voor de Heilig-Land-Stichting. Aan de hand van deze reliëfs worden een aantal gezegden uit de bergrede volgens Matteus geïllustreerd. Christelijke theologen beschouwen deze bergrede als een kernachtige samenvatting van Christus verkondiging. De grote literaire en esthetische betekenis ervan wortelt in de tradities van het jodendom en wordt ook door niet-christenen erkend.

Op de reliëfs, die uitgevoerd zijn in de voor het late werk van Piet Gerrits kenmerkende realistische en verhalende trant, zijn vijf verhalen uit het Oude Testament en vijf verhalen uit het Nieuwe Testament uitgebeeld die dezelfde strekking hebben als de uitspraken van Jezus. De steniging van Stefanus staat op de zesde plaats en vormt zodoende de scheiding tussen de reliëfs uit het Oude Testament en het Nieuwe Testament. Boven de Bergrede stond oorspronkelijk een beeld van Jezus. Het beeld was boven het reliëf met Stefanus geplaatst, om de doorwerking van de leer van Jezus in het leven van zijn volgelingen aan te geven. Piet Gerrits noemt de eigenlijke inhoud van de Bergrede 'de leer over de nieuwe gerechtigheid' als vervolmaking van de oude Wet. Hij stelt het joodse nationalisme tegenover de zedenwet naar de geest. Bij de Bergrede stonden oorspronkelijk tevens een aantal stenen met zaligsprekingen. Tegenwoordig is aan de rechterkant van de Bergrede nog één van deze stenen te zien. In het bos liggen nog een aantal stenen met teksten. Ook maakten nog een aantal andere reliëfs deel uit van de Bergrede. Drie bevinden zich achter de Oosterse Herberg en drie bevinden zich bij het zogenaamde archeologisch project. Daarnaast werd nog een aantal taferelen door vrijstaande beelden gevisualiseerd, zoals Jezus en de Samaritaanse vrouw aan de put (verdwenen), de goede herder (herplaatst op de begraafplaats), de verloren zoon (verdwenen) en de zaaier (herplaatst op de begraafplaats).

De bergredereliëfs en de steen maken onderdeel uit van het thema "openbare leven van Christus" en waren oorspronkelijk gelegen tussen de Oosterse Herberg en het in het midden van de jaren '70 (20e eeuw) gebouwde vissersdorp.

Omschrijving

De RELIEFS zijn geplaatst in een betonnen keermuur. Uiterst links bevindt zich een tekst als motto voor het gedeelte uit het Oude Testament: '..Zo uw gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, dan zult gij het rijk der hemelen niet binnengaan' (Mat.5, 12). Vervolgens zijn van links naar rechts de volgende verhalen uitgebeeld: Kaïn doodt Abel; David en Nathan; Adam en Eva; Suzanna en de ouderlingen; David en Saul; Steniging van Stefanus; Penning van de weduwe; de man die schatten voor zichzelf verzamelde; De farizeeër en de tollenaar; de onbarmhartige dienaar en tenslotte de barmhartige Samaritaan. De reeks wordt afgesloten met het motto voor het Nieuwe Testament gedeelte: '.. weest dus volmaakt zoals uw hemels vader volmaakt is'. De vrijstaande STEEN is voorzien van de volgende zaligspreking: '..Zalig die wenen, want ze zullen worden getroost. Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want ze zullen worden verzadigd'. In de navolgende tekst zijn de afbeeldingen op de reliëfs nader beschreven waarbij tevens het bijbehorende bijbelcitaat is vermeld.

1) Kaïn en Abel "Jullie hebben gehoord dat tot de ouden gezegd is: U zult niet doden. Wie doodt, zal uitgeleverd worden aan het gerecht. Maar ik zeg jullie: ieder die zijn broeder een kwaad hart toedraagt, zal uitgeleverd worden aan het gerecht" (Mat.5, 21-22).

Op de voorgrond ligt Abel languit op de grond. Rechts de kudde schapen, waaruit het brandoffer genomen is. Op de achtergrond vlucht Kaïn weg, handen op de oren om Gods stem niet te hoeven horen (Gen.4, 1-16).

2) David en Nathan "Je hebt gehoord dat er gezegd is: u zult geen echtbreuk plegen. Maar ik zeg jullie: ieder die begerig naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al echtbreuk met haar gepleegd" (Mat.5, 27-28).

De profeet Nathan, stok in de hand, wijst op David. Deze heeft Uria de Hetiet, een soldaat, de dood in gejaagd om zijn vrouw Batseba te kunnen bezitten. Davis, gezeten op een bank, weet zich schuldig en verbergt zijn hoofd in zijn handen. Tussen hen staat een tafel met schaal en fles. Linksachter hangt een schild en zwaard, het zwaard wijst op de naderende dood van Absalom, de zoon van David, die voor vaders misdaad moet boeten (II Sam.12, 1-14).

3) Adam en Eva "Ook is er gezegd: Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbriefje geven. Maar ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot, behalve in een geval van ontucht, brengt haar tot echtbreuk, en wie trouwt met een vrouw die is verstoten, pleegt echtbreuk" (Mat.5, 31-32).

Wat God gebonden heeft, kan geen mens meer scheiden. Adam en Eva kijken in aanbidding omhoog. Adam heeft beide armen opgeheven, Eva vouwt haar handen in een biddend gebaar. Hun schaamstreek is bedekt met de haren van Eva en het hoofd van een hert. Beide hebben een nimbus. Er zijn verschillende dieren aanwezig: kameel, paard, hert lam, ezel rund, geit, leeuwenpaar, op de grond een lam, op de achtergrond een beer die uit zijn hol komt, vogels, een palmboom en bergen. In water zwemmen verschillende vissen en een waterslang (Gen.3, 1-24).

4) Suzanna en de ouderlingen "Verder hebben jullie gehoord dat tot de ouden gezegd is: U zult uw eed niet breken, maar u houden aan uw eed voor de Heer. Maar ik zeg jullie helemaal niet te zweren" (Mat.5, 33-34).

Daniel oordeelt over de ouderlingen (rechts) die met elkaar fluisteren, één bedekt oor. Links staat Suzanna die onterecht van overspel werd beschuldigd en nu vrijgesproken wordt. Op de achtergrond een stadspoort (Dan.13, 28-63).

5) David en Saul "Je hebt gehoord dat er gezegd is: oog om oog en tand om tand. Maar ik zeg jullie een zaak niet uit te vechten met iemand die je kwaad heeft gedaan" (Mat.5, 38-39).

David en Abisai treffen de slapende Saul aan. Davis weerhoudt zijn makker ervan hem te doden, maar neemt speer en waterkruik van Saul weg. Op de achtergrond de slapende manschappen van Saul (I Sam.26, 7-12).

6) Steniging van Stefanus "Ze stenigden Stefanus, terwijl hij bad:'Heer Jezus ontvangt mijn geest'. Hij viel op zijn knieën en riep met luide stem:'Heer, reken hun zonden niet aan'" (Hand.7,59-60).

Stefanus die zijn handen opheft, wordt gestenigd door twee mannen. Op de achtergrond een stadspoort (Hand.7, 59-60).

7) Penning van de Weduwe "Maar als jij barmhartig bent, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet, opdat je barmhartigheid in het verborgene gebeurt; en je vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen" (Mat.6,3-4).

Een farizeeër geeft een aalmoes aan een bedelaar die hem smekend aankijkt. achter de farizeeër twee mannen die hem bewonderend aankijken. Op de achtergrond een weduwe met haar kinderen die onopvallend een aalmoes geeft (Mar.12,41-44).

8) De man die schatten voor zichzelf verzamelde "Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen. Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen" (Mat.6,19-20).

Een rijke landman zit peinzend tussen rijkdommen die hij verzameld heeft. Boven hen rijst echter de dood, het zwaard reeds half uit de schede: gedenk te sterven (Luc.12, 13-21).

9) De farizeeër en de tollenaar "En wanneer je bidt, wees dan niet als de schijnheiligen; zij staan graag in de synagogen en op de hoeken van de straten te bidden, om op te vallen bij de mensen. ik verzeker jullie, ze hebben hun loon al. Maar als jij bidt, ga dan je binnenkamer in, doe de deur dicht, bid tot je vader, die in het verborgene is; en je vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen" (Mat.6, 6-7).

Op de achtergrond staat een farizeeër met gebedsmantel in de tempel te bidden. Op de achtergrond de tollenaar die, schoenen uit, zich nederig en onopvallend tot God richt (Luc.18,9-14).

10) De onbarmhartige dienaar "Werp je niet op als rechter, opdat je niet onder het oordeel valt. Want onder het oordeel dat jullie vellen, zul je vallen, en met de maat waarmee jullie meten, zul je gemeten worden" (Mat.7,1-2).

Een koning rekent met zijn dienaren af. Uit medelijden vergeeft hij de dienaar die hem geld schuldig is. Deze dienaar valt echter iemand aan die hem geld schuldig is en zet deze schuldenaar zelfs in het gevang. Op de achtergrond de koning die met een dienaar afrekent (Mat.18,23-24).

11) De barmhartige Samaritaan "Welnu, behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze je behandelen. Want dat is de wet en de profeten" (Mat.7,12).

De Samaritaan daalt af naar de man die door rovers gewond is achtergelaten. In de verte de figuren van een priester en de leviet die langsgingen zonder te helpen.

Waardering

BERGREDE bestaande uit 11 betonnen RELIEFS die in de jaren 1950-1952 werden gemaakt door PIET GERRITS alsmede één STEEN met een zaligspreking.

- Van architectuur- en met name kunsthistorische waarde als essentiële onderdelen van een verzameling aan de bijbelse geschiedenis ontleende gebouwen en objecten in oosterse stijl (qua ontwerp, materiaalgebruik en/of detaillering), alsmede van bijzonder belang voor het oeuvre van beeldend kunstenaar P. Gerrits. Deze vrij gaaf bewaard gebleven onderdelen van een voormalig devotiepark, thans Bijbels Openluchtmuseum, vormen curiosa binnen de landelijke architectuur- en kunstgeschiedenis.

- Van stedenbouwkundige waarde als essentiële onderdelen van het complex van de Heilig Landstichting dat cultuur- en architectuurhistorisch van nationaal belang is. De objecten zijn van bijzondere betekenis wegens de situering, welke verbonden is met de aanleg van het complex en de chronologische opbouw van de rondgang over het terrein.

- Van cultuurhistorische waarde als essentiële onderdelen van het complex Heilig-Land-Stichting dat een bijzondere en tevens zeldzame uitdrukking vormt van een religieuze ontwikkeling.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
523616
Complexnaam
Heilig Landstichting
Provincie
Gemeente
Complexomschrijving

Inleiding

Het complex van de HEILIG-LAND-STICHTING bevindt zich op de - vanaf de oprichting in 1911 verworven - voormalige heidegronden in de Meerwijk, en is gesitueerd in het heuvelachtige en inmiddels bosrijke gebied in het noorden van de gemeente Groesbeek op de grens met de gemeente Nijmegen. Het terrein wordt begrensd door de Cenakel- en Carmelweg (noordzijde), bos (oostzijde), Meerwijkselaan (zuidzijde) en de Profetenlaan (westzijde). Aan de westzijde wordt het terrein ontsloten door twee rechte lanen die respectievelijk leiden naar het atrium van de onvoltooide H. Hartbasiliek (thans hoofdgebouw van het museum) en naar de voormalige hoofdentree bij de Cenakelkerk (de huidige Mgr. Suyslaan). Een derde laan, de zogenaamde Engelenlaan tussen de Profetenlaan en de Cenakelkerk, is dichtgegroeid. Tegenwoordig wordt voornoemd gebied grotendeels geëxploiteerd door het Bijbels Openluchtmuseum. Een aantal onderdelen aan de randen van het domein zijn in de loop der tijd afgestoten, zoals het thans zelfstandig functionerende parochiecomplex aan het Mgr. Suysplein (kerk, pastorie), de begraafplaats en enkele voormalige dienstwoningen.

Onder de bescherming vallen volgende onderdelen, geordend conform de hoofdthema's van de Heilig-Land-Stichting:

* Het verborgen leven van Christus 01.Profetenlaan 2 : NAZARETH en twee BEELDEN. 02.Profetenlaan 2 : SYNAGOGE. 03.Profetenlaan 2 : HERDERSVELD, WACHTTOREN met LOOFHUT en twee BEELDEN. 04.Profetenlaan 2 : GROT VAN BETHLEHEM. 05.Profetenlaan 2 : TOLLENAARSWONING.

* Het openbare leven van Christus 06.Profetenlaan 2 : OOSTERSE HERBERG. 07.Profetenlaan 2 : BERGREDERELIËFS en één STEEN met zaligspreking. 08.Profetenlaan 2 : WIJNPERSEN. 09.Profetenlaan 2 : HOF VAN OLIJVEN, GROT met OLIJFPERS, GRAFKAPEL en twee stenen BEELDEN. 10.Profetenlaan 2 : SANHEDRIN met drie BEELDENGROEPEN.

* De lijdensweg van Christus 11.Profetenlaan 2 : PALEIS VAN PILATUS, VOORPLEIN en OOSTERS STRAATJE met BEELD. 12.Profetenlaan 2 : VIERDE STATIE. 13.Mgr. Suyslaan bij 4 : STADSPOORT met ACHTSTE STATIE. 14.Mgr. Suyslaan bij 4 : NEGENDE STATIE. 15.Mgr. Suyslaan bij 4 : KRUISBERG met CRYPTE en drie MOZAIEKVOORSTELLINGEN. 16.Mgr. Suyslaan bij 4 : HEILIG GRAF.

* Het leven na de verrijzenis van Christus 17.Profetenlaan 2 : HEMELVAARTSKOEPEL met OMMURING. 18.Mgr. Suysplein 3 : CENAKELKERK.

* Overige 19.Profetenlaan 15 : WONING met POORT. 20.Profetenlaan bij 1a: TRANSFORMATORHUISJE. 21.Mgr. Suyslaan 4: vml. KLOOSTER, thans KANTOORGEBOUW. 22.Mgr. Suysplein 1: PASTORIE. 23.Mgr. Suysplein 5: KLOOSTER, PELGRIMSHUIS "CASA NOVA". 24.Mgr. Suyslaan bij 4: R.K. BEGRAAFPLAATS met vier RELIËFSTENEN en drie BEELDEN 25.Mgr. Suyslaan bij 4: GRAF van PIET GERRITS. 26.Mgr. Suyslaan 2: Voormalige ADMINISTRATORWONING of WINKELHUIS JERUZALEM. 27.Profetenlaan 2: Onvoltooide H. HARTBASILIEK. 28.Profetenlaan 2: BEDOEÏNENTENT (ontworpen als de tent van Abraham. 29.Profetenlaan 2: AANLEG en LANENSTELSEL.

Voorts is er nog een aantal objecten dat mogelijk (na restauratie) in de toekomst op het terrein wordt herplaatst: een beeld van de Samaritaanse vrouw, een beeld van een zittende Christusfiguur, een beeldengroep van de verloren zoon en zijn vader, restanten van een zittende Christusfiguur (onderlichaam), een beeld van Christus zittend op een steen, een beeld van een wenende vrouw , een steen met een reliëfvoorstelling van de opwekking van Lazarus, een steen met een reliëfvoorstelling van de opwekking van de zoon van de weduwe van Naïn, een tegeltableau van de zesde statie "Christus ontmoet Veronica", een tegeltableau van de zevende statie "Christus valt voor de tweede keer", vier zuilen met de teksten van de Zaligsprekingen van Christus.

In de loop der tijd is een aantal objecten gesloopt zoals de H. Hartkapel halverwege de Engelenlaan, de jongensschool en de woning van P. Gerrits, of grondig verbouwd zoals de administratiewoning annex winkel/restaurant aan de Mgr. Suyslaan, de dienstwoning Meerwijkselaan 44 en de meisjesschool. Al deze objecten, alsmede enkele naoorlogse toevoegingen aan het museum zoals de vijver met het vissersdorp en de Hellenistische straat met diverse huizen, vallen niet binnen de bescherming.

Het onderhavige complex van de Heilig-Land-Stichting betreft een verzameling van op de Bijbelse geschiedenis gebaseerde objecten en gebouwen die vanaf 1913 in opdracht van de Stichting zijn gebouwd om bezoekers kennis te laten nemen van het leven en de gebruiken in Palestina in het algemeen en het leven van Christus in het bijzonder. Hiertoe werd op 11 februari 1911 de Heilig-Land-Stichting opgericht door de Waalwijkse kapelaan en grote promotor van dit idee Arnoldus Suys (1870-1941). Tijdens zijn pelgrimstochten in 1903 en 1907 naar Palestina kwam hij op de gedachte de heilige plaatsen op vaderlandse bodem te visualiseren. Zijn reisgenoten J. Stuyt (architect) en P. Gerrits (beeldend kunstenaar) hebben een grote invloed gehad bij het realiseren van de plannen.

Waardering

Complex van de HEILIG-LAND-STICHTING, bestaande uit 29 onderdelen die vanaf 1913 zijn gerealiseerd.

- Van architectuurhistorische waarde als uniek voorbeeld in Nederland van een verzameling aan de bijbelse geschiedenis ontleende, voor de H.Hartdevotie bestemde en de bij een devotiepark behorende gebouwen en objecten in oosterse bouwtrant (qua verschijningsvorm, materiaalgebruik en ornamentiek) naar ontwerp van architect J. Stuyt en/of beeldend kunstenaar P. Gerrits. Het jarenlange project van de Heilig-Land-Stichting neemt in het oeuvre van Stuyt en Gerrits een belangrijke plaats in. Als redelijk gaaf en compleet bewaard gebleven voorbeeld van een openbaar devotiepark gewijd aan het leven van Christus, is het complex een curiosum binnen de landelijke architectuurgeschiedenis. Voorts is in met name de Cenakelkerk, de pastorie en de synagoge sprake van gave en bijzondere interieurs.

- Van stedenbouwkundige waarde als onderdeel van een cluster (grootschalige) r.k. stichtingen in de directe omgeving, zoals het sanatorium Dekkerswald, het Nebo-klooster en het meisjespensionaat Mariënbosch. Er is sprake van een visuele relatie tussen enkele op heuvels gesitueerde hoofdgebouwen (torens, verbindende lanen). Het complex is van bijzondere betekenis wegens de relatie tussen de inrichting en het geaccidenteerde terrein: de heuveltoppen en dalen zijn vernoemd naar bergen en valleien in het Heilig Land en worden gemarkeerd door gebouwen en objecten die onderling met elkaar zijn verbonden door een slingerend padenstelsel en/of rechte lanen. Het complex heeft voor Nederland zeldzaamheidswaarde wegens de genoemde kwaliteiten.

- Van cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een religieuze ontwikkeling, in casu de in de negentiende eeuw begonnen rooms-katholieke emancipatiebeweging en het daaruit voortkomende rijke roomse leven. De idee om bepaalde heilige plaatsen of momenten in de vorm van een devotiepark dichter bij huis te halen en te visualiseren, past in het toenmalige rooms-katholieke tijdsbeeld. De Heilig-Land-Stichting vormt het hoogte- en tevens eindpunt voor wat betreft de bouw van devotie- of processieparken in Nederland. Uniek aan het project van de Heilig-Land-Stichting is het aspect van de museale functie; het kweken van liefde voor God en begrip van de Bijbel met als einddoel de bouw van een nationale H. Hartbasiliek. Ongekend in Nederland is de schaal en de uitgebreidheid waarop aan dit idee uitvoering is gegeven. Het complex van de Heilig-Land-Stichting vormt tevens een voor Nederland bijzonder vroeg voorbeeld van de idee van het Openluchtmuseum.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Museum Cultuur, gezondheid en wetenschap Welzijn, kunst en cultuur oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Profetenlaan 2 6564 BL Heilig Landstichting BY Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
H 2751 Groesbeek
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1950 1952 vervaardiging
Ambachten
Name Beroep Notitie
Gerrits, Piet ; Gelderland schilder / tekenaar / graveur
Naar boven