Smulders
6. Het GRAFMONUMENT SMULDERS
Omschrijving
Het GRAFMONUMENT SMULDERS is ca. 1908 vervaardigd in de stijl van de Art Nouveau voor de scheepsmagnaat A.F. Smulders, die de bouwmaterialen voor het Suezkanaal had geleverd.
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
3. De KRUISWEGSTATIES
Omschrijving
De vijf KRUISWEGSTATIES bestaan uit drie kapelletjes van rode en twee van oranje verblendsteen. Hierbij zijn de onderbouw en het middendeel in verblendsteen en de plint, afzaten en de topgevel met schouderstukken in hardsteen uitgevoerd. In een spitsboogvormig afgesloten nis, die is omlijst met uit profielstenen en hardsteen samengestelde colonnetten, bevindt zich een gebeeldhouwde voorstelling in zandsteen reliëf met halffiguren. Onder de nis bevinden zich ingemetselde hardstenen platen met opschriften. Van rechts naar links op de eerste statie: "I STATIE/ JESUS WORDT TER DOOD/ VEROORDEELD"; op de tweede statie: "II STATIE/ JESUS NEEMT HET KRUIS/ OP ZIJNE SCHOUDERS" en in de plint: "IN MEMORIAM/ Fam. FELET"; op de derde statie: "III STATIE/ JESUS VALT TEN EERSTEN/ MALE ONDER HET KRUIS"; op de vierde statie: "IV STATIE/ JESUS ONTMOET ZIJNE/ LIEVE MOEDER" en in de plint: "IN MEMORIAM/ Fam. HAMER"; en op de vijfde statie: "V STATIE/ SIMON v. CYRENE HELPT/ JESUS HET KRUIS DRAGEN" en in de plint: "IN MEMORIAM/ Fam. F.Th.J.H. Dobbelmann".
Waardering
Vijf KRUISWEGSTATIES uit 1885 naar ontwerp van J.J. Weve.
- Van architectuurhistorische en kunsthistorische waarde als goed en gaaf voorbeeld van kruiswegstaties in de stijl van de neogotiek met esthetische kwaliteiten in het beeldhouwwerk.
- Van stedenbouwkundige waarde vanwege de ligging langs de begraafplaatsmuur in de as van de dwarspaden. De kruiswegstaties hebben ensemblewaarde als een functioneel onderdeel van een R.K. begraafplaats met een kenmerkend laat 19de-eeuws en vroeg 20ste-eeuws karakter.
- Van cultuurhistorische waarde als een uitdrukking van een oorspronkelijk uit de middeleeuwen stammende gewoonte, waarbij de namen van de opdrachtgevers en geldschieters worden vermeld op het kunstwerk.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Kruiswegstatie | Religieuze gebouwen | Kerk en kerkonderdeel | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| – | – | – | – | Nijmegen | Op de begraafplaats ten zuiden van de kruising Daalseweg met | – | Ja |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | A | 9150 | – | Hatert |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1885 | 1885 | – | vervaardiging |
| Stijl | Substijl | Zuiverheid | Notitie |
|---|---|---|---|
| Neo-Gotiek | – | invloeden | – |
6. Het GRAFMONUMENT SMULDERS
Omschrijving
Het GRAFMONUMENT SMULDERS is ca. 1908 vervaardigd in de stijl van de Art Nouveau voor de scheepsmagnaat A.F. Smulders, die de bouwmaterialen voor het Suezkanaal had geleverd.
5. Het GRAFMONUMENT VEERKAMP
Omschrijving
Het GRAFMONUMENT VEERKAMP is ca. 1900 vervaardigd in neogotische stijl. De grafkapel is gemaakt door de steenhouwer H.A. Euwens (1840-1910), wiens naam in het rechter postament is te lezen.
8. Het GRAFMONUMENT VAN ROSENDAEL
Omschrijving