Goirkestraat 68
Inleiding
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Inleiding
FAMILIEGRAF de Beer uit 1898 in Neo-Gotische stijl, naar ontwerp van de Tilburgse architect A. de Beer, uitgevoerd door steenhouwer/beeldhouwer L. Petit (signering rechterpaal onder). Het graf, genummerd CD/19, is gemaakt voor: Johannes de Beer (*30-5-1815 +10-8-1899), timmerman op de Veldhoven en Aldegonda Kleijberg (*28-2-1812 +29-5-1893) en o.a. voor hun zoon Adriaan de Beer (*23-5-1844 +12-4-1898).
Adriaan is architect van o.a. de volgende Tilburgse gebouwen: St. Josephgesticht (1877), Clarissenklooster (1890) aan de Lange Nieuwstraat, Missiehuis M.S.C. (1890) aan de Bredaseweg, Trappistenabdij (1891) aan de Koningshoeven en de kerk van de Hasselt (1898) aan de Hasseltstraat.
Omschrijving
Het grafmonument bestaat uit een hardstenen toren, die gedragen wordt door een vierkante sokkel, met op de hoeken zuiltjes, die op hun beurt bogen dragen. In de hierdoor ontstane nissen bevinden zich reliëfs: - kruis, anker en hart - lauwerkrans met Christusmonogram - evangelieboek met alfa- en omegatekens - duif met tak. De toren heeft aan de hoeken eveneens zuilen en wordt naar boven toe aan alle vier zijden spitsvormig afgesloten. Langs de bovenrand hogels en kruisbloemen. De toren wordt bekroond door een pinakel met kruis. De grafteksten, in gotisch kapitaal, bevinden zich tussen de zuilen van de toren: "Zalig de dooden die in den heer sterven"; "Van nu aan reeds zegt de geest zullen zij rusten van hunnen arbeid en hunne werken volgen hen (openb. XIV.13)" en "Zij rusten in vrede" (2x). Rondom het monument, op een hardstenen bordes, staan tien paaltjes, met elkaar verbonden door ijzeren kettingen met schakels en doornmotief.
Waardering
Het object is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorisch belang als bijzondere uitdrukking van de ontwikkeling van het katholicisme in de negentiende eeuw, in het bijzonder de stichting van kerken ter plaatse van oudere schuurkerken. Het heeft architectuurhistorisch belang vanwege de herinnering aan de architectenfamilie De Beer. Het heeft ensemblewaarden als onderdeel van een groter geheel, het kerkhof aan de Goirkestraat, dat cultuurhistorisch, architectuurhistorisch en stedenbouwkundig van nationaal belang is; tevens wegens de situering, verbonden met de ontwikkeling van de stad en de bijzondere betekenis van het complex voor het aanzien van de stad.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Graf | Uitvaartcentra en begraafplaatsen | Begraafplaats en -onderdelen | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Goirkestraat | 68 | – | 5046 GL | Tilburg | – | BY | Ja |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | N | 17967 | – | Tilburg |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1898 | 1898 | Betreft graf De Beer | vervaardiging |
| 1922 | 1922 | Betreft aanleg graf Janssens-van Spaendonck | verbouwing |
| Stijl | Substijl | Zuiverheid | Notitie |
|---|---|---|---|
| Expressionisme | Art Déco | invloeden | Betreft graf Janssens-van Spaendonck |
| Neo-Gotiek | – | invloeden | Betreft familiegraf De Beer |
| Name | Beroep | Notitie |
|---|---|---|
| Beer de, H. en A.G. ; Noord-Brabant | architect / bouwkundige / constructeur | – |
| Petit, L. ; Noord-Brabant | beeldhouwer / steenhouwer / schrijnwerker | – |
Inleiding
Inleiding.
De ERFAFSCHEIDING van het St. Dionysiuskerkhof bestaat uit twee gedeelten: aan de straat- of westkant een hekwerk tussen pilasters (onderdeel IIA) en aan de zuidkant en gedeeltelijk aan noord- en oostkant uit een schansmuur (onderdeel IIB).
Omschrijving.
Inleiding
KLOOSTER "Petrus Dondershuis", gebouwd in 1934 voor de fraters van Tilburg, die in verscheidene Tilburgse parochies het onderwijs voor jongens verzorgden. De bouwstijl van het door Constant Panis ontworpen gebouw is beïnvloed door het Expressionisme.