Ruigenhil 1, Alblasserdam

Inleiding

VERKEERSBRUG van geklonken staal uit 1939 over de rivier de Noord. De totale overbrugging bestaat uit een boogbrug, een rolbascule brug en een aanbrug. De aanbrug aan de westzijde is gebouwd omdat de grondgesteldheid aan het eind van de boogbrug te slecht was voor het bouwen van een landhoofd. Dit is namelijk de rand van het zomerbed van de Noord.

De overbrugging maakte deel uit van de rijksweg Rotterdam-Nijmegen (de huidige A15) en verving een pontveer. Brug werd op 14 november 1939 voor het verkeer geopend. In 1945 werd de brug door oorlogshandelingen beschadigd. De huidige brug is vrijwel in oorspronkelijke vorm aanwezig. In 1990 werd het tracé van de rijksweg gewijzigd en de grootste verkeersstroom door een tunnel onder de Noord geleid. De brug behield zijn functie voor lokaal verkeer.

Omschrijving

De afstand tussen de pijlers van de boogbrug bedraagt 178 m. waarmee de volle breedte (175 m) van het zomerbed van de Noord wordt overspannen. De boogbrug heeft een doorvaarhoogte van 9,4 m. (bij hoog tij). Ten oosten van de boogbrug bevindt zich een rolbasculebrug met een doorvaarwijdte van 42 m. De aanbrug aan de westzijde van de overspanning heeft een opening van 45 m. Boogbrug, aanbrug en rolbasculebrug vormen een symmetrische overbrugging van een middenbrug met twee gelijkwaardige zijbruggen. Het rijdek is 12 m.

breed, de middenbrug is bovendien voorzien van twee schampkanten van 0,5 m. binnen de hoofdliggers en heeft daarbuiten nog zijpaden met een breedte van 2,5 m. De middenbrug heeft twee vakwerkbogen van 33 m. hoog en bij de opleggingen samenkomende boogranden. Het stabiliteitsverband tussen de bovenranden van de vakwerkbogen heeft een K-vorm. De twee pijlers en beide landhoofden zijn gemetseld en van betonnen dekplaten voorzien. De basculebrug en de aanbrug hebben onder het wegdek evenwijdige V-liggers met verticalen naar de boven- en onderrand.

Waardering

De brug is van algemeen belang wegens cultuurhistorische waarde als typologisch voorbeeld van een stalen boogbrug met trekband die vanaf 1927 met de uitvoering van het Rijkswegenplan in Nederland op diverse lokaties werden gebouwd. En als belangrijke brugverbinding in dit waterrijke deel van Nederland.

De boogbrug is van algemeen belang wegens architectuur-historische en industriële waarde als onderdeel van de technische ontwikkeling van de Nederlandse bruggenbouw.

De brugverbinding heeft stedebouwkundige en landschappelijke waarde vanwege de fraaie en beeldbepalende ligging tussen de Alblasserwaard en IJsselmonde. De brug is gaaf in hoofdvorm, detaillering en materiaalgebruik.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
516075
Provincie
Gemeente
Plaats

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Verkeersbrug Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Ruigenhil 1 2952 AR Alblasserdam BY Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Boogbrug
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
B 3953 Alblasserdam
B 4005 Alblasserdam
F 584 Hendrik-Ido-Ambacht
F 1061 Hendrik-Ido-Ambacht
F 987 Hendrik-Ido-Ambacht
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1930 1940 vervaardiging
Naar boven