Domeinenstraat 20
Bij dit pand, dat op zichzelf niet beschermd wordt, een stenen schuur onder hoog, met riet gedekt schilddak, 18e eeuw. In een der lange zijgevels inrijdeuren. Houtconstructie met vier eiken gebinten.
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Inleiding:
SPOORWEGSTATION uit 1872 van Mill. Het station is gebouwd door de Noord-Brabantsch-DuitscheSpoorweg-Maatschappij (NBDS). In de gemeenten Haps, Oeffelt enSchijndel werden in die tijd, dezelfde stations gebouwd. In 1919 neemt het staatsspoor de lijn over. In 1922 gaat de NBDS failliet. Het spoorwegstation lag in het traject Wesel(West-Duitsland)-Vlissingen. Alle koninklijke treinen en overigens alle internationale treinen stopten in Mill. Het reizigersverkeer stopte in 1950. Het goederen vervoer tot 1972. Het tracé, dat nog duidelijk herkenbaar is in de structuur van Mill, loopt dwars door de kern. De spoorlijn zelf is verwijderd. Het station wordt nu gebruikt als jongerencentrum"de Wissel".
Omschrijving:
Het eenlaagse station heeft een T-vormige plattegrond. Zadeldaken met overstek, houten windveren en topgevelbekleding ondersteund door gebogen en geprofileerde korbeelhouten. Opgaand werk bestaat uit gepleisterde baksteen met horizontale banden en stuclijsten bij de vensters. De getoogde muuropeningen voorzien van achtruits vensters en deuren. In de noord-oostkant van de voorgevel drie smeedijzeren ringen voor het vastzetten van paarden. Interieur is geheel gewijzigd.
Waardering:
Het spoorwegstation is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als het laatste gaaf bewaarde stationsgebouw aan de voormalige spoorlijn Wesel-Vlissingen en als voorbeeld van de typologische ontwikkeling van het spoorwegstation aan deze lijn. Het heeft ensemblewaarde vanwege de samenhang met de spoorlijn welke als tracé, in het landschap nog steeds herkenbaar is en ontleent een meerwaarde aan de oorlogshandelingen rondom deze spoorlijn in mei 1940. Het exterieur is in hoge mate gaaf bewaard gebleven en het bouwtype is zeldzaam.
Literatuur:Romers, H., De Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938,Zutphen 1981.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Spoorwegstation | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Transport | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Spoorstraat | 41 | – | 5451 GA | Mill | – | – | Ja |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | G | 1983 | – | Mill |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1872 | 1872 | – | vervaardiging |
| Stijl | Substijl | Zuiverheid | Notitie |
|---|---|---|---|
| Traditionalisme | – | invloeden | – |
Bij dit pand, dat op zichzelf niet beschermd wordt, een stenen schuur onder hoog, met riet gedekt schilddak, 18e eeuw. In een der lange zijgevels inrijdeuren. Houtconstructie met vier eiken gebinten.
Inleiding:
Inleiding.
Ten oosten van kazemat 535 staat op de noordelijke kade van het Defensiekanaal de S (3a) KAZEMAT 536, daterende uit 1939-1940. De kazemat staat ten noorden van een thans op het kanaal doodlopende weg. De wal is ter plaatse aan de zijde van het kanaal gedeeltelijk afgegraven.