18746
Van de oude omgrachting het water langs Pottebakkersrijge, Kleine der Aa, Hoge der Aa en Lage der Aa, Noorderhaven, Lopende Diep, Spilsluizen, Turfsingel, Schuitendiep, met de noodzakelijke aansluiting op het Oude Winschoterdiep.
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Inleiding BRUG MET BRUGWACHTERSHUIS, gesitueerd over het Reitdiep en de verbinding vormend tussen de Westersingel en de Leliesingel aan de noordwestzijde van de binnenstad, geconstrueerd in 1937 in opdracht van Gemeentewerken naar ontwerp van Gemeentewerken (S.J. Bouma) in de stijl van de Delftse School. Het bronswerk voor het brugwachtershuis en de smeedijzeren brugleuningen zijn geleverd door de Ateliers voor Kunstnijverheid Winkelman te Amsterdam. De brug is thans nog als zodanig in gebruik. Omschrijving Basculebrug met wegdek op forse stalen liggers met ondersteuningsbalken en uitgebouwde, op consoles rustende voetgangersstroken. De landhoofden zijn opgemetseld van een Friese rode handvormsteen en zijn op de hoeken verstevigd met natuursteenblokken. De brughoofden steken ver het brede diep in. Aan de zuidoostzijde zorgt een niet erg diepe overwelving met een brede toog voor iets meer ruimte op straatniveau. Het bewegend gedeelte van de brug is voorzien van bewerkte, smeedijzeren leuningen met samengestelde stijlen met vlechtwerkmotieven en golfvormige decoratieve overgangen tussen de stijlen en horizontale stangen. Aan de plantsoenzijde lopen de hekken iets verder door om vervolgens over te gaan in gemetselde borstweringen die afgedekt zijn met graniet. Aan de zuidoostzijde van de brug staat een brugwachtershuisje, dat is opgericht op een achtzijdige plattegrond. Het huisje is voorzien van een granieten basement en hierboven geheel geopend met glasgevels tussen stijlen met een verfijnde, bronzen roedeverdeling. Het huisje wordt gedekt door een laag tentdak van brons. Waardering BRUG MET BRUGWACHTERHUISJE, genaamd Plantsoenbrug, geconstrueerd in 1937 in de stijl van de Delftse School naar ontwerp van Gemeentewerken (S.J. Bouma), van algemeen belang vanwege zijn cultuurhistorische en architectuurhistorische waarde vanwege zijn betekenis voor de infrastructuur van de stad Groningen en vanwege de samenhang tussen de afzonderlijke onderdelen.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Verkeersbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dr. C. Hofstede de Grootkade | 1 | A | 9718 KA | Groningen | over Reitdiep, Binnenstad | TO | Ja |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | E | 2325 | – | Groningen |
| – | K | 2204 | – | Groningen |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1937 | 1937 | MRS-aanv. | vervaardiging |
| Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
|---|---|---|---|
| Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | MRS-aanv. | Basculebrug |
| Stijl | Substijl | Zuiverheid | Notitie |
|---|---|---|---|
| Traditionalisme | Delftse school | invloeden | MRS-aanv. |
| Name | Beroep | Notitie |
|---|---|---|
| Gemeentewerken(Bouma) ; Stad Groningen | architect / bouwkundige / constructeur | – |
Van de oude omgrachting het water langs Pottebakkersrijge, Kleine der Aa, Hoge der Aa en Lage der Aa, Noorderhaven, Lopende Diep, Spilsluizen, Turfsingel, Schuitendiep, met de noodzakelijke aansluiting op het Oude Winschoterdiep.
Inleiding ONTVANGERSKANTOOR, aan één zijde vrijstaand gesitueerd aan de noordzijde van de Reitsdiepskade nabij de Noorderhaven en het Reitdiep, gebouwd in 1883/1913 als ontvangerskantoor voor directe belastingen, invoerrechten en accijnzen in opdracht van de gemeente naar ontwerp van de Groninger
Inleiding Melkfabriek, gesitueerd op de noordwestelijke hoek van de Noorderhaven en de Werfstraat, gebouwd in 1909 in opdracht van Y. van Yperen als Coöperatieve Stoomzuivelfabruik en Melkinrichting 'Stad en Lande' naar ontwerp van de Groninger architect G.