Hollandsch-Duitsch gemaal
Inleiding
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Bedrijfspand. Oorspronkelijk lokomotievenloods van de spoorlijn Kleef-Nijmegen. Bij de bouw van het nieuwe station aan de lijn Arnhem-Nijmegen is het bouwwerk overgebracht van het terrein aan het Keizer Karelplein naar de Ooysedijk.Langwerpige bouwmassa van een bouwlaag, met pannen gedekt zadeldak. De muren bestaan grotendeels nog uit een houtskelet met vullingen van baksteen, ramen en deuren. Bouwjaar: 1865. Zeer zeldzaam voorbeeld van industrieele bouwkunst waarbij van houtskelet-bouw gebruik gemaakt is. Ook als historisch document van het vervoerswezen zeer belangrijk.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Locomotievenremise | – | – | Oorspronkelijke functie | – |
| Industriefunctie - Woonfunctie | Handelsgebouwen opslag en transportgebouwen | – | Huidige functie | – |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ooyse Sluispad | 2 | – | 6522KW | – | – | – | – |
Inleiding
BELVEDERE.
Aan de oostzijde van het Valkhof een waltoren uit het midden der 15e eeuw, in 1646 door de stadsbouwmeester Peter van Blokhout verhoogd tot "Speeltoren" en toen voorzien van tweelichtvensters met geblokte ontlastingsbogen, sierankers en een natuurstenen balustrade.