Kerkradersteenweg 4
De Brughof, opgetrokken van baksteen om een binnenplaats; jaartalanker 1738.
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Inleiding
Omstreeks 1928 naar een ontwerp van ir. L.J.M. Dirickx van de Nederlandse Spoorwegen gebouwde TUNNELS onder de spoordijk van de spoorlijn Schaesberg-Kerkrade-Simpelveld. De tunnels zijn gebouwd in de stijl van het Functionalisme. De westelijke tunnelbuis was bestemd voor het wegverkeer en de oostelijke tunnelbuis voor de tramlijn Kerkrade-Heerlen en is nu in gebruik als fietstunnel.
Omschrijving
De twee tunnels hebben een parabolische doorsnede, een vorm waarbij de drukvastheid van het beton uiterst effectief wordt benut en waarbij relatief gezien met een geringe hoeveelheid bewapeningsstaal kan worden volstaan. Het toegepaste bouwmateriaal is gewapend beton.
Waardering
De twee tunnels bezitten cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een bouwtechnische en typologische ontwikkeling, en op grond van de innovatieve bouwkundige waarde. Architectuurhistorische waarden ontlenen de tunnels aan het bijzonder belang van de objecten voor de bovenregionale geschiedenis van de architectuur en de bouwtechniek. Ensemblewaarden bezitten de tunnels als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Schaesberg-Kerkrade-Simpelveld. De tunnels zijn tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek. De tunnels zijn tenslotte van algemeen belang wegens de architectonische gaafheid van de objecten en de architectuurhistorische m.n. betonhistorisch, bouwtechnische, typologische en functionele zeldzaamheid en de betekenis voor de geschiedenis van de infrastructuur.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Tunnel | Weg- en waterbouwkundige werken | Weg(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| – | – | – | – | Kerkrade | Kerkradersteenweg, tunnels onder spoordijk | – | Ja |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | G | 2948 | – | Kerkrade |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1928 | 1928 | – | vervaardiging |
| Stijl | Substijl | Zuiverheid | Notitie |
|---|---|---|---|
| Functionalisme | – | stijlzuiver | – |
| Name | Beroep | Notitie |
|---|---|---|
| Dirickx, L.J.M. ; Limburg | ingenieur | – |
De Brughof, opgetrokken van baksteen om een binnenplaats; jaartalanker 1738.
Ehrenstein. Herenhuis van twee vleugels haaks op elkaar, de zuidvleugel geflankeerd door lage torentjes, XVIII-XVIII. Tussenhoeve en kasteel een lelijke 19e eeuwse kloostervleugel. In het herenhuis o.a. een rijk Lodewijk XV trap en een Lodewijk XV-schoorsteenmantel.
R.K.Kerk in 1843 gebouwd met behoud van 18e eeuwse toren; typische waterstaatskerk. Vergroot 1959-'60. Zeer rijk hoofdaltaar in Lodewijk XV-stijl. Zij-altaren XVII B. Orgel met Hoofdwerk, Positief en vrij Pedaal, in 1847 gemaakt door de Gebr. Muller uit Reifferscheidt (Duitsland).