Betonviaduct bij de Baanweg, Schin op Geul

Monumenttype:
Rijksmonument
Monumentnummer:
507275
Monumentnaam:
Betonviaduct bij de Baanweg
Plaats:
Schin op Geul

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Beschrijving

Inleiding

In Functionalisme omstreeks 1914 naar een ontwerp van architect ir. Ch. H. J. Driessen gebouwd BETONVIADUCT. Het betonviaduct vormt een van de kunstwerken over de spoorlijn Heerlen-Schin op Geul in het zuid-oostelijk deel van Limburg. Het betonviaduct is in de onmiddellijke nabijheid van het stationsgebouw van Schin op Geul gesitueerd.

Omschrijving

Het betonviaduct in Schin op Geul is van het type "boogbrug met hooggelegen rijdek". Het bezit een overspanning met een lengte van ongeveer 38 meter en een rijdekbreedte van ongeveer 4,20 meter. Deze overspanning heeft de vorm van een staande korfboog met hierop een betonnen rijvloer. Het betonviaduct bezit enkel een midden-overspanning. De midden-overspanning wordt ondersteund door twee massieve betonfunderingen die hoger in het talud van de ingraving zijn aangebracht.

Waardering

Het betonviaduct bezit cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling, en op grond van de innovatieve waarde: een overspanning, met zgn. staande korfboog, die bij dit viaduct werd toegepast betreft een techniek die vrijwel zeker nooit eerder of later in Nederland is voorgekomen. Architectuurhistorische waarden ontleent het betonviaduct aan het bijzonder belang van het object voor de bovenregionale geschiedenis van de architectuur en de bouwtechniek, als voorbeeld van het oeuvre van architect ir. Ch. H. J. Driessen en wegens het gebruik van beton als bouwmateriaal. Ensemblewaarden bezit de spoorbrug als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Valkenburg-Voerendaal-Heerlen in het glooiende landschap van oostelijk Zuid-Limburg met diverse stationsgebouwen en kunstwerken en als geheel van bijzondere cultuurhistorische en architectuurhistorische waarde. Het betonviaduct is tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek. Het betonviaduct is tenslotte van belang wegens de architectonische gaafheid van het object en in relatie tot de structurele en visuele gaafheid van de landschappelijke omgeving, en de architectuurhistorische m.n. betonhistorisch, bouwtechnische, typologische en functionele zeldzaamheid.

Bron: Rijksmonumentenregister

Specificaties

Bron: Rijksmonumentenregister

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Spoorbrug Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
Vinkenbergstraat 24 6305 PJ Schin op Geul BY Ja
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
G 438 Valkenburg Limburg
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1914 1914 vervaardiging
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Betonviaduct over spoorlijn Boogbrug
Bouwstijlen
Stijl Substijl Zuiverheid Notitie
Functionalisme stijlzuiver
Ambachten
Name Beroep Notitie
Driessen, Ch.H.J. ; Limburg architect / bouwkundige / constructeur
Bron: Rijksmonumentenregister

Tijdlijn Betonviaduct bij de Baanweg

Voeg een verhaal over dit monument toe aan de tijdlijn

Weet u meer over dit bijzondere monument of heeft u een herinnering over dit monument? Vul de tijdlijn aan. Deel uw verhaal en houd dit monument springlevend.

Andere monumenten in de buurt

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed: Heins, IJ.Th.
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed: Heins, IJ.Th.
Naar boven