Station Schin op Geul
Inleiding
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Inleiding
In Functionalisme omstreeks 1914 naar een ontwerp van architect ir. Ch. H. J. Driessen gebouwd BETONVIADUCT. Het betonviaduct vormt een van de kunstwerken over de spoorlijn Heerlen-Schin op Geul in het zuid-oostelijk deel van Limburg. Het betonviaduct is in de onmiddellijke nabijheid van het stationsgebouw van Schin op Geul gesitueerd.
Omschrijving
Het betonviaduct in Schin op Geul is van het type "boogbrug met hooggelegen rijdek". Het bezit een overspanning met een lengte van ongeveer 38 meter en een rijdekbreedte van ongeveer 4,20 meter. Deze overspanning heeft de vorm van een staande korfboog met hierop een betonnen rijvloer. Het betonviaduct bezit enkel een midden-overspanning. De midden-overspanning wordt ondersteund door twee massieve betonfunderingen die hoger in het talud van de ingraving zijn aangebracht.
Waardering
Het betonviaduct bezit cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een technische en typologische ontwikkeling, en op grond van de innovatieve waarde: een overspanning, met zgn. staande korfboog, die bij dit viaduct werd toegepast betreft een techniek die vrijwel zeker nooit eerder of later in Nederland is voorgekomen. Architectuurhistorische waarden ontleent het betonviaduct aan het bijzonder belang van het object voor de bovenregionale geschiedenis van de architectuur en de bouwtechniek, als voorbeeld van het oeuvre van architect ir. Ch. H. J. Driessen en wegens het gebruik van beton als bouwmateriaal. Ensemblewaarden bezit de spoorbrug als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Valkenburg-Voerendaal-Heerlen in het glooiende landschap van oostelijk Zuid-Limburg met diverse stationsgebouwen en kunstwerken en als geheel van bijzondere cultuurhistorische en architectuurhistorische waarde. Het betonviaduct is tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek. Het betonviaduct is tenslotte van belang wegens de architectonische gaafheid van het object en in relatie tot de structurele en visuele gaafheid van de landschappelijke omgeving, en de architectuurhistorische m.n. betonhistorisch, bouwtechnische, typologische en functionele zeldzaamheid.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Spoorbrug | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | oorspronkelijke functie | Ja |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Vinkenbergstraat | 24 | – | 6305 PJ | Schin op Geul | – | BY | Ja |
| Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
|---|---|---|---|---|
| – | G | 438 | – | Valkenburg Limburg |
| Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
|---|---|---|---|
| 1914 | 1914 | – | vervaardiging |
| Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
|---|---|---|---|
| Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | Betonviaduct over spoorlijn | Boogbrug |
| Stijl | Substijl | Zuiverheid | Notitie |
|---|---|---|---|
| Functionalisme | – | stijlzuiver | – |
| Name | Beroep | Notitie |
|---|---|---|
| Driessen, Ch.H.J. ; Limburg | architect / bouwkundige / constructeur | – |
Inleiding
Pastorie; bakstenen huis met verdieping en zadeldak; segmentboogingang en vensters in Naamse steen, XVIII. Inwendig schoorsteen met blauwe tegels, XVIII.
Omschrijving complexonderdeel (1).