Rietvlechtschool
Inleiding
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Op maandagmorgen 18 mei 1914 werd de tram onder grootse belangstelling ingehaald in Noordwolde. De opening van de tramdienst Steenwijk – Noordwolde – Oosterwolde – Smilde was een feit. Nog geen 50 jaar later is de tram alweer opgedoekt. Er is niets meer te zien van de oude tramlijn die daar tot 1962 werd gebruikt. De enige herinnering aan de tramlijn zijn het tramstation en de iets verderop gelegen woning van de tramdirecteur. Het voormalige tramstation, welke momenteel geen functie heeft, valt op in het straatbeeld omdat de oude structuur van de spoorlijn niet meer is af te lezen en ook qua ligging niet bij de huidige omliggende gebouwen lijkt te horen. Het voormalige tramstation is nu een zelfstandig object aan de Rotanstraat, parallel achter de Hoofdstraat gelegen. Iets verderop naar het westen staat nog de woning van de tramdirecteur, gebouwd in dezelfde tijd en volgens zelfde bouwstijl. Door bouwstijl valt het voormalige station direct op. Het is gebouwd als homogeen volume op breed rechthoekige grondplan, onder een samengesteld, deels afgeknot schilddak. Het asymmetrische uiterlijk ontstaat door het verhoogde middenstuk met de dwars geplaatste schildkap. De kap is bedekt met een bruin verglaasde kruispan met bijpassende hoekkeperpannen en op de nok afgewerkt met een piron. De rondom lopende goot, welke bij de verhoogde tussendeel eveneens verhoogt is aangebracht, rust op fraai bewerkte gootklossen. Onder de goot van het verhoogde tussenlid is siermetselwerk aangebracht bestaande uit uitkragende bakstenen metsellaag, een vierkant gemetseld blokmotief waarin groen geglazuurde tegeltjes. Het geheel als een soort gootlijst. Het voormalige tramstation is opgetrokken uit roodbruine baksteen in kruisverband met een iets gesneden voeg, herstelwerk is met platte voeg. De kozijnen zijn van hout en geschilderd in crèmewit kleur. De groene ramen bezitten een vier, zes of achtruit roedeverdeling. De raamdorpels zijn van grijs hardsteen. De gestuukte details in de gevel, als aanzet- en sluitstenen bij de hanenkammen zijn crèmewit. Helaas zijn veel venster- en deuropeningen aangetast door de latere functies.
| Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
|---|---|---|---|---|
| Tramstation | – | – | Oorspronkelijke functie | – |
| Horecafunctie | Handelsgebouwen opslag en transportgebouwen | – | Huidige functie | – |
| Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Rotanstraat | 3 | – | 8391CP | – | – | – | – |
Inleiding
Korenmolen; oorspronkelijke bovenkruier met stelling, 1859.
Nederlands Hervormde Kerk. Laatgotisch eenbeukig kerkje. Boven de westgevel een dakruiter. In de kerk eiken afscheiding tussen schip en portaal, preekstoelkuip, doophek, twee kronen. Orgel met Hoofdwerk en Bovenwerk, in 1876 gemaakt door L. van Dam en Zonen.