IJzerenmanweg 15, Weert

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Inleiding

De MARIAKAPEL is onderdeel van het recreatiecomplex De Lichtenberg. De kapel is, in samenwerking met beeldend kunstenaar Harrie Martens, in 1958 voltooid naar een ontwerp van architect P.H. Weegels. De Mariakapel staat aan de oostzijde van het complex, tegen de omwalling van de buitengracht.

Omschrijving

De eenlaagse MARIAKAPEL heeft een paraboolvormige plattegrond en is opgetrokken in Nivelsteiner breuksteen. Het overstekende betonnen dak heeft in het midden een knik en loopt naar voren toe hoog op. Aan de voorzijde is het overstek zeer groot en ontstaat een luifel die op twee betonnen zuilen rust. In de gebogen muren van breuksteen is direct onder het dakoverstek een reeks kleine rondboog bovenlichten geplaatst. De rechte voorgevel bestaat uit een betonnen rasterwerk. Een deel van de vakken is gevuld met tegelmozaïeken met figuratieve voorstellingen naar ontwerp van Harrie Martens. De uitvoering was onder zijn leiding in handen van leerlingen van de Vrije Expressieclub. In het midden een toegang. Ter plaatse van het altaar is op het dak een karakteristieke betonnen, conisch uitlopende lantaarn met ronde glazen openingen geplaatst. Vóór de kapel is een bordes. De kapel is bereikbaar via enkele treden die met leisteen zijn belegd.

Waardering

De MARIAKAPEL is van algemeen belang

- vanwege de cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van de ontwikkeling van het katholieke leven in het zuiden van Nederland en als typologisch voorbeeld van een naoorlogse kapel.

- De Mariakapel heeft architectuurhistorische waarde vanwege het materiaalgebruik en vanwege de esthetische kwaliteit van de monumentale kunst en van het ontwerp met modernistische o.a. op Le Corbusier geïnspireerde elementen.

- De kapel heeft ensemblewaarde vanwege de functioneel-ruimtelijke relatie met de andere onderdelen van het complex.

Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland

Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.

Locatie

Monumentnummer
531193
Complexnaam
De Lichtenberg
Provincie
Gemeente
Plaats
Complexomschrijving

Inleiding

De bouw van het RECREATIECOMPLEX DE LICHTENBERG werd gestart in 1954 en nam ruim vijf jaar in beslag. Opdrachtgever was het Bisschoppelijk College in Weert dat in 1962 op het aangrenzende terrein een nieuwe, door architect Th. Boosten ontworpen, school in gebruik nam. Deze school was bedoeld als onderdeel van een totaalontwerp, maar is daarvan het enige gerealiseerde deel en maakt geen onderdeel uit van De Lichtenberg. De Lichtenberg functioneerde voor het College als faciliteit voor cultuur, sport en religie. De Lichtenberg is vanaf 1952 ontworpen door de Weertse architect Pierre (P.H.) Weegels (1904-1966). Directeur van het college P.J.A. Moors en provisor (econoom) Jules (J.Ch.J.) Nabben, de geestelijk vader van het complex, namen de Amerikaanse universitaire campusbenadering als uitgangspunt. Hierbij zou niet alleen studie maar ook sport en cultuur bijdragen aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de leerlingen. Met het sport- en recreatiecomplex De Lichtenberg werd beoogd het karakter van jongeren optimaal te vormen. Naast De Lichtenberg kwamen hiertoe in Weert ook het sportcomplex 'Het Stadion' (1962) en, naar ontwerp van Weegels, het sport- en recreatiecomplex 'Het Tranchée' (1959) tot stand.

De Lichtenberg is het hoogtepunt binnen het veelzijdige oeuvre van Pierre Weegels. Hij hanteert in de jaren vijftig een modernistische benadering waarbij beton een grote rol speelt. Weegels gebruikt voor de Lichtenberg expressieve modernistische elementen die gecombineerd zijn met elementen uit de traditionele Limburgse architectuur (breuksteen) en met technische vernieuwingen. In de combinatie van beton en breuksteen is de invloed van de katholieke Limburgse architecten Huysmans en Fanchamps herkenbaar. De Mariakapel is geïnspireerd op de Notre-Dame-du-Haut in Ronchamp van Le Corbusier. Daarnaast heeft Weegels elementen uit het Bauhaus (zwevende traptreden) en invloeden van de Duitse architect Rudolf Schwartz (paraboolvormige plattegrond van de kapel) verwerkt. Bij de uitvoering van de betonconstructies voor de Lichtenberg en met name de gewaagde, vernieuwende constructie van het regiehuisje, is ook de inbreng van aannemer Jos Demonte van groot belang geweest. De samenwerking met beeldend kunstenaars is een belangrijk kenmerk voor Weegels' werk en werkwijze. Beeldend kunstenaar Harrie Martens (1928), tevens leraar aan het Bisschoppelijk College, ontwierp de monumentale kunstwerken voor zowel het schoolgebouw als voor De Lichtenberg. Deze abstracte monumentale kunst is uitgevoerd in een voor Limburg op dat moment relatief moderne stijl. In 1958 richtte Martens de Vrije Expressieclub op waar leerlingen konden kennismaken met verschillende kunstvormen. De meeste kunstwerken op de Lichtenberg zijn onder leiding van Martens door deze club leerlingen uitgevoerd. Zo ontstaat met De Lichtenberg een Gesamtkunstwerk, een vooruitstrevend ontwerp in een regionale shake-hands variant. Weegels is één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de vernieuwingen in de behoudende katholieke Limburgse traditie vlak vóór en na de Tweede Wereldoorlog.

In 1956 werden de tennisbanen en het zwembad in gebruik genomen en de wallen en gracht aangelegd. De Mariakapel werd voltooid in 1958. In 1959 is het toneelgebouw in gebruik genomen en aansluitend zijn tribunehuisje en regiehuisje voltooid. Tot 1972 zijn theatervoorstellingen in De Lichtenberg gegeven. De tennisbanen functioneren nog steeds. Naast de tennisbanen (oostkant) is een clubgebouw toegevoegd. Het zwembad is thans (2009) volgestort en volledig begroeid. Twee duiktorens die aan het zwembad stonden zijn verdwenen. De voormalige ligweide is gedeeltelijk als petanquebaan in gebruik en is er een semi-permanente tent geplaatst. Het gekleurde glas en het glas-in-lood van de Mariakapel is niet meer aanwezig. De oorspronkelijke opzet en structuur van het complex en van de complexonderdelen is herkenbaar behouden.

Omschrijving

Het RECREATIECOMPLEX DE LICHTENBERG bestaat uit de volgende onderdelen: AANLEG, OPENLUCHTTHEATER MET TRIBUNE, TONEELGEBOUW EN REGIEHUISJE, KAPEL, GEBOUW VOOR SANITAIR, TENNISBAAN MET MELKHUISJE, KLEEDHOKJES, POMPHUISJE EN INSTRUCTEURSGEBOUW EN ZWEMBAD MET LIGWEIDE, BOOGBRUG, ENTREE MET MUUR Het complex wordt aan de westzijde (IJzerenmanweg) begrensd door de entree met muur, kleedhokjes, pomphuisje en instructeursgebouw en aan de oost- en zuidzijde door grachten met aarden wallen. Aan de noordzijde vormt het openluchttheater grotendeels de afsluiting van het complex. De kunstmatige wal en de muur creëren de beslotenheid en relatieve afzondering van het complex. Hierdoor wordt de samenhang tussen sport, cultuur en religie benadrukt. Daarnaast zorgen de gracht, muren en aarden wallen voor beveiliging van het complex. De enige toegang tot het complex is aan de IJzerenmanweg. Deze is vanaf de Diesterbaan toegankelijk via een boogbrug. Links achter de ingang staat het gebouw voor sanitair. Rechts naast de ingang, in de zuidwesthoek van het complex, ligt het zwembad met ligweide. In de zuidoosthoek ligt de tennisbaan en ten noorden daarvan de kapel. De Lichtenberg ligt tussen de bebouwde kom van Weert en de bossen en recreatiegebieden rond de IJzeren Man. Het is aangelegd op de overgang van het oude agrarische cultuurlandschap naar de krans van bosgronden. De landschappelijke glooiende structuur rond De Lichtenberg bestaat nog steeds uit zandgronden, bosgebieden, enkele weilanden en verspreid liggende (voormalige) boerderijen.

Waardering van het RECREATIECOMPLEX DE LICHTENBERG is van algemeen belang

- vanwege de cultuurhistorische waarde als belangrijk exponent van de katholieke emancipatie in de Wederopbouwperiode en als essentieel toonbeeld van de Wederopbouw vanaf 1940.

- De Lichtenberg is daarnaast van cultuurhistorische waarde als typologisch en zeldzaam voorbeeld van een naoorlogs katholiek recreatiecomplex waarbij sport, cultuur en religie integraal benaderd werden.

- Het complex heeft herinneringswaarde.

- Het is van architectuurhistorische waarde als Gesamtkunstwerk en vanwege de hoogwaardige esthetische kwaliteit van het ontwerp alsmede vanwege de bijzondere monumentale kunst en vanwege het bijzondere belang voor het oeuvre van architect P.H. Weegels en beeldend kunstenaar Harrie Martens.

- Het complex heeft hoge ensemblewaarde vanwege de bijzondere relatie met het aangrenzende Bisschoppelijk College, vanwege de bijzondere functionele, ruimtelijke en architectonische samenhang van de onderdelen en vanwege de bijzondere relatie van het complex met zijn directe omgeving, als natuurlijke overgangszone tussen de stedelijke bebouwing en het bosrijke IJzerenmangebied. Het oorspronkelijke concept is herkenbaar behouden.

Eigenschappen

Functies
Functie Hoofdcategorie Subcategorie Functietype Is hoofdfunctie
Religieuze gebouwen Kapel (F) oorspronkelijke functie Ja
Adressen
Straat Getal Achtervoegsel Postcode Plaats Locatie Situatie Is hoofdadres
IJzerenmanweg 15 6006 TA Weert BY Ja
Types
Hoofdcategorie Subcategorie Beschrijving Notitie
N.V.T. Niet van Toepassing
Percelen
Kadastraal perceel Kadastrale sectie Kadastraal object Appartement Kadastrale gemeente
K 4093 Weert
Bouwperioden
Start Eind Notitie Beschrijving
1956 1961 vervaardiging
Naar boven